
Poradíme Vám jak namontovat reproduktory v Škoda Octavia 1
Chcete-li si sami namontovat reproduktory v Škoda Octavia 1, chce to drobné odhodlání a alespoň základní znalost problematiky. Zadní pravděpodobně zvládne každý. Přední ale dokáží evidentně potrápit. Reproduktory do tohoto automobilu odesíláme zákazníkům opravdu pravidelně. Bohužel se často stává, že nevědí co s nimi. Občas se nám dokonce i zdá, že uživatelé hledají důvody, proč nelze výměnu zrealizovat, než aby projevili snahu problematiku vyřešit. I z tohoto důvodu jsme se rozhodli pro sepsání a rozfocení postupu s vysvětlivkami, díky kterým by měl výměnu zvládnout snad opravdu každý.
Odstrojení čalounění dveří
- Plastovým nářadím opatrně vyloupněte odvrácený kryt madla dveří a opatrně vyloupněte celou ovladačku a odpojte ji (u spolujezdce vyloupněte kryt madla).
- Pod ovladačem oken se ukrývají 3 šrouby (u spolujezdce 2), které je nutné odšroubovat. 1 ze 3 šroubů je vždy delší. Pamatujte, v jaké pozici byl. (nelze jej použít jinde).
- Opatrně plastovým nářadím vyloupněte kryt s ovládáním zpětných zrcátek, odpojte konektor a odšroubujte ukrytý šroubek stabilizující kličku dveří.
- Odšroubujte veškeré šroubky po obvodu čalounění.
- Opatrně sejměte kryt výškového reproduktoru u zpětného zrcátka - pouze vodorovným tahem od dveří. V žádném případě nesmíte kryt páčit do stran, jinak ulomíte plastové úchyty, které jsou na tento způsob demontáže opravdu náchylné.
- Vysaďte celé čalounění dveří směrem vzhůru o cca 10 cm, opatrně odklopte od dveří a odpojte lanko otevírání dveří a ledku signalizace uzamčení.
- Odložte celé čalounění dveří.
Vycvaknutý zadní kryt madla, který je součástí ovladače oken. Ovladač oken již povysunut. Postačí částečně vytáhnout a odpojit. Odkryjete šrouby pevně kotvící celé čalounění. Šrouby umístěné za ovladačem oken pevně drží celé čalounění na dveřích. 1 ze 3 šroubů je vždy delší.Pamatujte, v jaké pozici byl (nelze jej použít jinde). Ovladač zrcátek schovává šroubek upevňující čalounění v místě kličky otevírání dveří. Demontujte opatrně pomocí plastového nářadí.
Přípravné práce
- Odstraňte parozábranu.
- Odšroubujte originální středobas včetně originální plastové podložky.
- Odstraňte po obvodu zbytky pěny a lepidla a pečlivě vyčistěte a odmastěte veškerý povrch jak vnitřku dveří, tak přepážky původně zakryté parozábranou.
Vytlumení vnitřní části dveří
Pro vytlumení vnitřní části dveří není třeba používat extra silný materiál. Lze v tomto případě relativně ušetřit. My v ukázce používáme CTK Practic 2.0, tedy materiál s 2 mm tlustým butylem s 0.06 mm ALU folií.
- Materiál lepte odspodu nahoru s cca 1 cm přesahem, jako byste pokládadali střešní tašky.
- Po nalepení tlumící materiál pečlivě vyválečkujte přítlačným válečkem.
Vnitřní část vytlumena pomocí efektiního a cenově dostupného materiálu CTK Practic 2.0 - 2 mm butyl s 0.06 mm ALU folií. Po nalepení vyválečkován pomocí přítlačného válečku.
Přizpůsobení prostoru pro středobas a připevnění MDF podložky
- Originální středobas je základního charakteru, proto krom pěnového závěsu disponuje i malým průměrem magnetu. Pro pohodlné umístění kvalitnějších reproduktorů je nutné odříznout kousek plechu držáku koleje stahovačky a až posléze připevnit podložku.
- Po odříznutí kousku plechu přišroubujte MDF podložku pro Škoda Octavia 1 - MDF podložky jsou označeny dle stran použití, nelze je tedy zaměnit.
- Jakmile přišroubujete podložku, je nezbytně nutné oblepit vnitřní obvod podložky a plechu poddajným butylovým materiálem s ALU folií (v našem případě opět použit CTK Practic), díky čemuž utěsníte přechod.
Díky antikorozním vlastnostem butylu i skvěle ošetříte seřízlý plech. Krok 3 je opravdu důležitý a nesmíte jej vynechat. Dosáhnete mnohem lepších akustických podmínek pro středobas. Co ale přidává na důležitosti je to, že zabráníte průniku vody zpoza podložky do interiéru. Další nedostatek, na který Škoda Octavia 1 trpí a pakliže toto neprovedete, pravděpodobně časem budete řešit problém s nasáklým kobercem v interiéru.
Růžek plechu většinou překáží magnetu nového středobasu. Nutné odřezání. Kolejnice stahovačky po zásahu funguje bez problémů. Doporučujeme při řezání použít ochranné brýle. Umístěná MDF podložka sedí naprosto perfektně. Otvor pro středobas pojme po úpravě i vysokozátěžové reproduktory. Oblepení vnitřního obvodu MDF podložky je naprosto zásadní jak pro správnou funkci středobasu, tak i pro zamezení pronikání vody do interiéru automobilu.
Aplikace tlumícího materiálu místo parozábrany
V tomto případě je mnohem efektivnější použít tlumící materiál se zesílenou ALU folií. Pro dokonalý zvukový projev je třeba středobasům vytvořit z dveří ozvučnice. V našem případě jsme použili nejoblíbenější antivibrační materiál CTK Standard Professional 2.0 s 0.1 mm ALU folií. Materiál lepte s následujícím postupem.
- V první řadě je třeba řádně zadělat spodní otvor vrstvou materiálu nalepeným v obráceném gardu. Tedy směrem ALU folie dovnitř, butylem a samolepící vrstvou ven. Je to z toho důvodu, aby se v budoucnu na jezdce stahovačky případně nezačal lepit butyl.
- Poté nalepte tlumící materiál standardním způsobem. Opět odspodu nahoru. Tím i zvrstvíte již nalepený materiál v obráceném gardu a dokonale uzavřete dveře.
- Při lepení si vždy obřízněte místa pro šrouby připevňující čalounění.
Spodní otvor z co největší části zatlumený v obráceném gardu. Tíky tomu se nikdy v budoucnu nemůže stát, že by se butyl dostal do motoru, stahovačky či jezdců. Kompletně zatlumené dveře pomocí profesionálního tlumícího materiálu CTK Standard Professional 2.0. Nezapomeňte při lepení tlumících materiálů hlídat závity pro šrouby držící čalounění a obřezávat si je.
Příprava kabeláže a zapojení nových reproduktorů
U středobasu vždy naleznete dvojitý konektor, u výškáče pak již jednoduchý. Dvojitý u středobasu je jen z důvodu přepouštění signálu. Jeden konektor "vede" signál do středobasu, druhý pak ze středobasu nahoru do výšky.
- Zapojte dvojitý repro adaptér u středobasu a jednoduchý u výšky.
- Na kabeláž repro konektoru u výšky připojte výhybku pro výškový reproduktor - polarity již jednoduše poznáte dle barev vodičů vycházejících z repro konektoru: červená - plus / černá - minus nebo dle velikosti Faston konektorů: velký - plus / malý - minus.
- Veškeré konektory a kabeláž ideálně ošetřete TESA páskou. - perfektní pro zamezení případného klepání konektorů či kabelů o čalounění.
- Zapojte spodní Faston konektory do nového středobasu a přišroubujte ho do MDF podložky.
- Původní výškový reproduktor vyjměte z trojúhelníkového domečku a nahraďte novým. Ten je často možný vsadit do původní pozice pouze v případě vyjmutí z jeho domečku s falcem, v kterém jsou výškové reproduktory dodávány.
Trojúhelník s přesazeným výškáčem prozatím nenasazujte k zrcátku, pouze si ho ponechte připravený. Do míst připevnění trojúhelníku si vyveďte kabel vycházející z vyhybky. Pakliže výškáč pevně nedrží v pozici, můžete ho upevnit například proužkem tlumícího materiálu.
Upozornění: Instalace výhybky je nezbytně nutná. Výhybka odděluje ze signálu spodní frekvence, které by výškový reproduktor nevratně poškodily. Navíc upravuje citlivost pro vyrovnaný projev s středobasem.
Dvojitý konektor u středobasu je jen z důvodu přepouštění signálu. Jeden konektor "vede" signál do středobasu, druhý pak ze středobasu nahoru do výšky. Jednoduchý konektor pro zapojení výhybky a výškového reproduktoru. Instalace výhybky je nezbytně nutná!
Výhybka odděluje ze signálu spodní frekvence, které by výškový reproduktor nevratně poškodily, navíc upravuje citlivost pro vyrovnaný projev s středobasem. Veškeré konektory a kabeláž ošetřena textilní páskou zamezující jakékoliv potencionální klepání. Středobas zapojen pomocí Faston konektorů dvojitého reproduktorového adaptéru. Konektory a kabeláž opět ošetřeny TESA páskou.
Nový středobas sedí ve dveřích naprosto přesně. Přes kompletní instalaci lze pohodlně nasadit originální čalounění a neměnit tak celkový vzhled.
Nasazení čalounění a kompletace
- Z vnitřní strany čalounění nasaďte zpět lanko kliky otevírání dveří a konektor ledky signalizující uzamčení vozidla.
- Nasaďte čalounění směrem zvrchu dolů tak, aby vrchní hrana čalounění zapadla do okenní gumy.
- Při nasazování čalounění si pohlídejte, abyste měli konektory ovládání oken a zrcátek na svých místech, stejně tak, že v prostoru nasazení trojúhelníku s výškáčem je stále připravený kabel vycházející z výhybky.
- Přišroubujte zpět veškeré šrouby.
- Zapojte ovládání oken a zrcátek a zacvakněte vše zpět do čalounění.
- Na závěr připojte výškový reproduktor a přicvakněte zpět trojúhelník
Připravený trojúhleník s již vyměněným výškovým reproduktorem připojujeme a nasazujeme až poté, co zpět nasadíme a přišroubujeme čalounění. Nasazené čalounění zakryje veškeré změny provedené uvnitř dveří. Vše dále působí zcela originálním dojmem.
V ukázce montáže reproduktorů v Škoda Octavia 1 jsme použili nejefektivnější variantu pro buzení autorádiem. Byly použity následující komponenty a materiál:
1x Reproduktory Blam Express 165 ES
1x MDF podložky Škoda Octavia I
2x repro kabelové redukce pro středobasy
2x repro kabelové redukce pro výškové reproduktory
5x antivibrační materiál CTK Practic 2.0
6x antivibrační materiál CTK Standard Professional 2.0
1x Tesa páska
Při montáži jsme použili i následující nářadí:
Přítlačný váleček
Nářadí pro demontáž čalounění
Náš tip na výborně hrající reproduktory pro montáž na autorádio jsou Blam Express 165 ES. Luxusní poměr cena/efektivita a jednoduchá montáž. Bonusem je i fakt, že výškáč sedí naprosto přesně do domečku. Skvělý zvuk s minimem námahy!
Komentáře
Hodnocení zákazníků
Zatím je zde prázdno..