
Volkswagen T6.1 - nové reproduktory, zesilovač s DSP
Tato T6.1 v ABT úpravě již prošla zvukovým upgradem u prodejce vozidla a nasmlouvaného subdodavatele zvukového systému, který do vozu nainstaloval zesilovač s DSP Match M 5.4 DSP, včetně dálkového ovladače a subwooferu pod sedadlo spolujezdce Match PP 8E-Q. Výsledek byl ale bohužel silně neuspokojivý. Opět se nám potvrdilo, že instalace autohifi realizuje kdekdo, málokdo však opravdu ví, co dělá. V tomto případě byl tento zesilovač nainstalován pouze na napájení autorádia, přestože byl přepnut do módu "High power" a doplněn o onen subwoofer. A to i přestože výrobce přímo upozorňuje, že pakliže je třeba těžit maxima výkonu, je nezbytně nutné napájení posílit a nainstalovat přímo od baterie, nikoliv od autorádia. Dalším nedostatkem bylo ladění DSP, které bylo prováděno pouze prostřednictvím mikrofonu a dostupných softwarů, kde se bohužel ale nepočítá s některými charakteristikami automobilů, jako jsou například odrazy. Ve výsledku byly jednotlivé reproduktory rozfázované, subwoofer takřa neslyšitelný, aby nedocházelo k přehřívání a vypínání. Mimochodem zesilovač byl jen zastrčen pod palubní deskou bez jakéhokoliv uchycení, kabeláž o délce X metrů smotána do nevzhledných chuchvalců, apod. Co by také asi majitel vozidla za svých 37000,-CZK v příplatku asi chtěl, že?
My jsme v prvním kroku zesilovač z vozu zcela vyjmuli a dali veškeré svazky do původního stavu. Vyjmuli jsme i čelní panel autorádia, za kterým je naprosto ideální prostor pro jeho uložení. Na původní kabeláž jsme napojili odpovídající redukci, na kterou jsme napojili přizpůsobenou signálovou kabeláž rozšířenou o samostatné vývody pro výškové reproduktory. Vše jsme přizpůsobili tomu, abychom mohli využít aktivního zapojení. Zpod sedačky řidiče jsme pak natáhli kompletní OFC napájecí kabeláž o průřezu 10 qmm. Smyslem celé instalace bylo vytěžit z již nainstalovaných komponent skutečné maximum. Proto zesilovač využít pro aktivní zapojení předních reproduktorů a subwoofer v režimu High Power, zadní reproduktory pak ponechat na koncových výstupech autorádia. Při volbě reproduktorů jsme se rozhodli pro OEM řešení od Alpine s efektivními krycími mřížkami pro výškáče. Zadní reproduktory jsme pak zvolili s impedancí 2 Ohmy, aby bylo těženo z OEM jednotky maxima výkonu a reproduktory měly dostatek dynamiky, která je schopná sekundovat předkům. Zadní reproduktory jsou v T6.1 natolik daleko, že takřka neovlivňují zvukový projev předků pro posluchače na předním sedadle, proto je tato konfigurace velmi efektivní, přitom cenově více jak dostupná.
Ve finále jsme předefinovali zesilovač Match a odladili kompletní integrované DSP. Nyní má tato T6.1 konečně objem, smysl pro detail, jasně danou scénu a i opravdovou hlasitost! Navíc kovové krycí mřížky výškových reproduktorů Alpine povyšují celou instalaci i po designové stránce na zcela jinou úroveň.
Použité komponenty v rámci instalace nových reproduktorů a zesilovače s DSP v Volkswagen T6.1
- Reproduktory Alpine SPC-106T61
- Reproduktory Blam Relax 2 165 R2C
- MDF podložky pod zadní reproduktory
- 13x antivibrační materiál CTK Premium 18
- 2x repro kabelová redukce
- Redukce pro montáž zesilovače s DSP
- 6 m OFC reproduktorové dvoulinky Four Connect Stage2 1.5 qmm
- 4 m OFC napájecího kabelu Four Connect Stage2 10 qmm
- 4 m OFC kostřícího kabelu Four Connect Stage2 10 qmm
- Pojistkové pouzdro Hollywood MAH 1
- Mini ANL pojistka Four Connect 60 A
- TESA páska
- + další drobný montážní materiál (oka, dutinky, stahovací pásky, suchý zip se samolepem, apod.)
Celková cena realizace včetně materiálu 26.627,-CZK vč. DPH
(Cena uvedena bez zesilovače s DSP procesorem a subwooferu a vytlumení vnitřní části dveří a zadních bočnic, které bylo realizováno klientem.)

Fotogalerie instalace nových reproduktorů a zesilovače s DSP v Volkswagen T6.1
Vnitřní část dveří a zadních bočnic byly již vytlumeny v minulosti. V našem případě jsme v rámci výměny reproduktorů dotlumili již jen parozábrany dveří a plastové výplně zadních bočnic. Jako nové přední reproduktory jsme zvolili OEM řešení od Alpine s efektivními kovovými krycími mřížkami pro výškové reproduktory. Prostor zadních reproduktorů pak obsadili osvědčené Blam Relax 2 165 R2C s 2 Ohmy cívkami, které díky svému charakteru skvěle sekundují předním reproduktorům, které jsou zapojeny na zesilovač.
Zesilovač s DSP procesorem Match 5.4 DSP umožňuje díky své velikosti umístění do schránky za displej továrního autorádia. Napájecí kabeláž je navedena přímo od baterie, aby bylo možné využití High Power režimu. Navíc jsme přeinstalovali i reproduktorové dvoulinky tak, abychom využili potenciál aktivních výhybek.
Na závěr jsme odladili kompletní integrované DSP. Tedy dělící frekvence, strmosti, útlumy, fáze a časové korekce, a to včetně deekvalizace vstupů a výstupů. Konečně je využíván potenciál všech komponent naplno a uživatel si tak může v rámci cestování vychutnat opravdu skvělý zvuk.