Jak vybrat reproduktory do auta?
Jak vybrat reproduktory do auta? Napříč internetem naleznete plno více či méně pravdivých poraden týkajících se výběru a volby reproduktorů. Zpravidla mají účel jediný, donutit zákazníka koupit to, co chce prodávající, nikoliv zákazník. A právě proto jsme se rozhodli napsat článek, týkající se volby reproduktorů jako takových. V tomto článku zkrátka nenaleznete přímo výrobce či dané typy reproduktorů, ale "pouze" vysvětlení, na co se při výběru zaměřit a čeho se vyvarovat.
1) Autorádio VS externí zesilovač
a) Reproduktory k autorádiu?
Při volbě reproduktorů na autorádio se zaměřte na zatížitelnost (příkon RMS), impedanci a na jejich citlivost. Při volbě reproduktorů na rádio je nejvhodnější zvolit reproduktory s vyšší citlivostí a menším příkonem RMS. Citlivost by měla přesáhnout u reproduktorů o velikosti 165 mm 90 dB/1W/1m a naopak příkon RMS by neměl přesáhnout 60 W RMS. Dávejte si pozor, v jakém formátu je udána citlivost. Mnoho komerčních výrobců neudává pravou citlivost dB/1W/1m, nýbrž citlivost nepravou dB/2.83V/1m. V tomto případě u 4-ohmových reproduktorů od dané hodnoty musíte odečíst -3 dB (POZOR: v akustice 3 dB znamenají poloviční hlasitost). Další vlastností, na kterou se zaměřte, je tedy odpor cívek, neboli impedance. Značková autorádia a OEM autorádia v nových vozech mají dostatečně stabilní integrovaný zesilovač, proto můžete vybrat reproduktory s impedancí 3 Ohmy. U starších modelů se však toho vyvarujte a vybírejte zásadně z reproduktorů 4-Ohmových.
b) Reproduktory na zesilovač?
Pořizujte reproduktory odpovídající výkonnosti vašeho zesilovače. V případě volby reproduktorů na
zesilovač by měl jejich příkon RMS být v rozmezí 90-130% výkonu
zesilovače. Uvedeme si malý příklad: na zesilovač o výkonu 100 W RMS na
kanál budeme hledat reproduktory se zatížitelností v rozmezí 90-130 W RMS. V případě, že chcete použít reproduktory s vyšším příkonem RMS na výrazně slabší zesilovač (například 130 W reproduktory na zesilovač disponující výkonem 55 W na kanál), je třeba opět dbát na jejich citlivost. Každopádně tato kombinace není ideální a proto doporučujeme se ji také vyvarovat. Prosím berte v potaz realitu.. Mylnou myšlenkou je totiž fakt, že příliš silným zesilovačem reproduktory zničíte. Slýcháme to opravdu často.. Realita je ale taková, že silnější zesilovač má nad reproduktory podstatně dokonalejší kontrolu, proto takto vybuzené reproduktory začnou zkreslovat podstatně později a ba naopak toho vydrží mnohem více. Tzv. časté spálení kmitací cívky je způsobené z 90% nedostatečným vybuzením a výrazným zkreslením na výstupu zesilovače (autorádia), čili i reproduktoru. Samozřejmě jsou reproduktory se specifickou impedanční křivkou, kde je výběr odlišný. Tím vás ale v tomto článku nebudeme zatěžovat.
2) Umístění reproduktorů
a) Reproduktory do dveří či přístrojové desky?
Vybíráte-li reproduktory do předních dveří, zvolte jednoznačně reproduktory komponentní. Komponentní reproduktory se skládají ze samostatných reproduktorů výškových a samostatných středobasových. Středobasové umístíte do spodní pozice dveří a výškový nainstalujete do pozic vrchních (kryt trojuhelníků u zpětných zrcátek, A sloupek, apod.) Výškové reproduktory jsou velmi směrové, tedy kam je nasměrujete, tam hrají. Proto není vhodné instalovat v předních dveřích reproduktory koaxiální, v kterých je výškových měnič zabudovaný. Prakticky byste neslyšeli detaily na vyšších frekvencích a celá scéna poslechu by vám výrazně spadla dolů.
Výběr reproduktorů do zadních dveří není tak jednoznačný. V případě, kdy je v zadních dveřích pozice pro externí výškový reproduktor, doporučujeme opět nainstalovat reproduktory komponentní. Musíte ale zkontrolovat, zda-li pozice výškového reproduktoru nebude výrazně ovlivňovat poslech na předních sedadlech. V mnoha případech je umístěn v horní pozici čalounění prakticky ihned za sedačkou, nebo dokonce vedle opěradla sedačky řidiče. V takovémto případě doporučujeme prostor pro výškáč ignorovat a nainstalovat pouze reproduktory koaxiální (tedy jeden měnič složeny ze středobasu a výšky).
b) Reproduktory do bočnic či plata?
V tomto případě je již odpověď jednoznačná. Zvolte typ reproduktorů dle možností umístění. V některých vozech je v zadních bočnicích či platu prostor pro komponenty, v jiných zas koaxiál. Zadní reproduktory vesměs pouze dokreslují charakter zvuku, proto není třeba zcela bádat a vymýšlet již vymyšlené. (v tomto případě řešíme standardní zvučení vozů, v případě řešení sound quality instalace se zadní reproduktory neinstalují)
3) Konstrukce reproduktorů, potažmo výhybek v návaznosti na hudební žánr
a) Posloucháte rock nebo dokonce metal a podobné žánry?Proč toto zahrnujeme do tématu o výběru reproduktorů je naprosto jasné. Existují hudební žánry, které jsou na konstrukci reproduktorů opravdu velmi náročné. Posloucháte-li rock či metalovou hudbu, tak máte prostě smůlu. Posloucháte totiž žánr, který přináší jasné nároky na konstrukci a výbavu reproduktorů, které v žádném případě nesmíte podcenit. Rovnou říkáme, zapomeňte na standardní koaxiály a zapomeňte na levné komponenty. Hudební žánr plný nástrojů a dynamických basů si vyžaduje přísnou separaci měničů a měniče přehledné a neukřičené. Musíte tedy vybrat reproduktory s stryktními filtracemi dělících frekvencí jak pro středobas tak pro výškáč. Reproduktory tedy vždy musí obsahovat plnohodnotnou výhybku s filtrem LP pro středobas a HP pro výškáč! Cenově dostupné reproduktory s jednoduchým filtrem pouze pro výškáč, nebo dokonce jen s kondenzátorem, tedy nepřichází v úvahu. To samé platí u reproduktorů koaxiálních. Dalším konstrukčním bodem je konstrukce výškového reproduktoru. V tomto případě je téměř nutností vybrat reproduktory s hedvábnou membránou. Ta je neukřičená, krásně detailní a rozhodně nehrozí nešvar zabarvování. Materiál membrány středobasu pak vybírejte v návaznosti na způsobu buzení. Pro instalaci na autorádio jsou atraktivní membrány lehké, tudíž rychlé. Nejvhodnější je celulosa (papír) či membrána karbonová. U živení zesilovačem pak můžete šáhnout i po středobasech s membránami polypropylenovými či dokonce hliníkovými.
b) Posloucháte Pop, Dance, RnB apod.?
Můžete zůstat klidní.. Tyto žánry relativně s přehledem dokáže produkovat i průměrný měnič. Logicky výběr reproduktorů s plnohodnotnou výhybkou je kvalitnější ve všech případech, ale tyto hudební styly nebudou působit tak tragicky a chaoticky i s jednodušší filtrací. To samé platí i u posuzování dalších konstrukčních bodů. Zkrátka komerční hudba není náročná a může bavit i s levnými a konstrukčně základními reproduktory.
4) Závěrem
Možná jste si všimli, že v průběhu celého článku nebyla zmínka o frekvenčním rozsahu. Frekvenční rozsah je zajímavý charakter, s kterým si výrobci hodně hrají a zásadně tak ovlivňují rozhodnutí zákazníka. Většinou ale využívají všeobecné neznalosti. Vememe-li si v potaz reproduktory o velikosti 165 mm, často narazíte na frekvenční rozsah v rozmezí 25-35000 Hz. Často lidé tyto reproduktory upřednostní, protože mají pocit, že dostanou něco lepšího, než když pořídí reproduktory s frekvenčním rozsahem 45-20000 Hz. Zdá se vám to v pořádku? Nám ne!
Vysvětlíme..
Reproduktor o velikosti 165 mm vzhledem ke své velikosti a konstrukční charakteristice standardně není schopen hrát bez jakéhokoliv útlumu pod 60 Hz. Vememe-li v potaz i konstrukci automobilu a osazení v něm, je tato frekvence ještě vyšší. Čili ano, 25 Hz reproduktor vyprodukuje, ale s útlumem například 42 dB, což je již tak nízká hlasitost oproti celému spektru, že ji nejste schopni v okamžiku klasické reprodukce zachytit. Stejně tak rozsah do 35000 Hz je pro člověka naprosto astronomická. Copak jsme netopýři? Mladý, zdravý člověk standardně slyší do cca 18000 Hz. Postupem věku se sluch horší a slyšíme řádově do 15000 Hz. Proto uznáte, že rozsah končící na 20000 Hz je pro nás naprosto dostačující.
Komentáře
Hodnocení zákazníků
https://www.carmedia.cz/reproduktory-do-auta/reproduktory-dle-typu-vozidla/reproduktory-pro-volkswagen-golf-iv/